دلایل موفقیت شرکت علی بابا

jakma

بر اساس آمار منتشر شده در حوزه کسب و کارهای اینترنتی، شرکت اینترنتی علی بابا با 693 میلیون کاربر فعال در سال 2019، ازجمله موفق ترین شرکت های این حوزه در سطح جهان معرفی شده است. وبسایت علی بابا در سال 1999 توسط 18 نفر به رهبری آقای جک ما، در شهر هانگ ژو چین تاسیس شد. علت نام گذاری این وبسایت به نام علی بابا، به گفته ی موسس آن، فراگیر بودن و آشنا بودن این نام برای اکثر مردم جهان می باشد. جک ما پس از آنکه ایده ی این نام به ذهنش خطور کرد، با مردمی از کشورهای آمریکا، هند، آلمان، ژاپن، چین و … درباره ی علی بابا گفت و گو کرد و دریافت که مردم اکثر فرهنگ های دنیا، داستان علی بابا و 40 دزد را شنیده اند. بنابراین نام علی بابا را انتخاب نمود.

مزیت های نام علی بابا برای سایت به اعتقاد جک ما:

1.    علی بابا به عنوان یک تاجر باهوش و خوش رفتار در اذهان مردم تصویرسازی شده است.
2.    سهولت تلفظ.
3.    شهرت جهانی و خاطره انگیز بودن داستان علی بابا.

طرح کسب و کارِ (Business plan/ BP) منحصر به فرد

علی بابا خدمات خود را عمدتاً به شرکت‌های کوچک و همچنین اشخاص ارائه می‌کند. بر اساس مدل کسب و کار این شرکت، شرکت های کوچک می‌توانند رشد بیشتری پیدا کنند و همچنین اشخاص نیز تنوع محصولات زیادی را پیش روی خود خواهند داشت. اکثریت فعالیت‌های اصلی شرکت علی بابا، متمرکز بر ارائه‌ی خدمت به کسب و کارهای کوچک است و اینکه می‌خواهد برای این شرکت های کوچک ارزش‌هایی را خلق نماید که از عهده‌ی تک تک آن‌ها به تنهایی بر نمی‌آمد. اکوسیستمی که علی بابا ایجاد کرده، یک هم افزایی را به وجود آورده و ارزشی را خلق کرده است که بیشتر از جمع تک تک اجزاء این اکوسیستم بزرگ است. با تمرکز بر روی شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک، محصولات متنوعی نیز برای این مشتریان هدف در نظر گرفته شده که گستره‌ی وسیعی دارد.

مدل سودآوری غیر متعارف

شرکت علی بابا به جای اینکه از افراد یک مبلغ به عنوان ورودی حق استفاده از خدمات سایت اخذ کند، مبلغی را از بازاریابی و پشتیبانی فنی می‌گیرد. این موضوع باعث شده که مشتریان زیادی به دست آورد و همچنین این مشتریان، وفاداری زیادی نسبت به برند علی بابا داشته باشند.

سود شرکت علی بابا، عمدتاً از تبلیغات و دادن پیشنهاد قیمت کلمات کلیدی به دست می‌آید که حدود ۵۷% از سود کل را شامل می‌شود. دومین منبع درآمد اصلی شرکت – که ۲۵% از سود کل را شامل می‌شود – مربوط به خدمات فنی است که بر مبنای اَبَرداده‌ها (big data یا داده‌های بزرگ)، رفتار مشتریان را تحلیل می‌کند.

به دلیل اینکه علی بابا به فروشندگان اجازه می‌دهد تا به رایگان در سایت او ثبت نام کرده و به فروش محصولات خود اقدام کنند، موفق شد که عادت به انجام معاملات از راه آنلاین را در مشتریان به وجود آورد. سایتی مثل ای بِی در چین (eBay China)، برای ورود افراد و استفاده از امکانات تخفیف سایت خود، مبلغی را به عنوان ورودی از افراد اخذ می‌کند و در حالی که تعداد بسیار زیادی از فروشندگان را به عنوان مشتریان خود در اختیار دارد، اما سایت تائوبائوی علی بابا، در جذب مشتری از او به مراتب موفق‌تر بوده است.

در حال حاضر، بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر در پلتفرم علی بابا عضویت دارند که از میان آن ها، ۲۳۰ میلیون مشتریِ فعال و بیش از ۸ میلیون فروشنده‌ی فعال وجود دارد. بر طبق گزارش شرکت علی بابا، میزان سفارشات سالیانه، بیش از ۱۱ میلیارد می‌باشد. علی بابا به اطلاعات این کاربران دسترسی دارد و می‌تواند از راه تبلیغات، پیشنهاد دادن و فروش کلمات کلیدی و فروش داده‌های مشتریان کسب درآمد نماید.

مدل پرداختیِ قابل اعتماد

مدل پرداخت قابل اعتماد در شرکت علی بابا، باعث ایجاد محبوبیت برای این شرکت و افزایش شهرت مثبت آن در بین مشتریان شده است. همه‌ی فروشندگانی که با استفاده از پلتفرم یا زیرساختی که علی بابا برای فروش محصولات آن‌ها ایجاد کرده، در حال فعالیت هستند، یک دوره آزمایش اعتبارسنجی را پشت سر گذاشته‌اند تا شرکت علی بابا از صحت اطلاعات آن‌ها مطمئن شود و حسن نیت این فروشندگان آشکار گردد. این کار، باعث شده که میزان معاملات غیرقانونی کاهش پیدا کند چرا که فروشندگان، همواره زیر نظر علی بابا و تحت نظارت مستقیم این شرکت هستند و در صورتی که خطایی از آن‌ها سر بزند، با آن‌ها برخورد خواهد شد. جدای از این مساله، تمامی معاملات ثبت شده‌اند و قابلیت برگشت خوردن دارند. این کار باعث شده معاملات در یک فضای سالم و قانونی انجام شود و مشتریان نیز از فروشندگان مطمئن و قابل اعتماد خریداری کنند.

برای اینکه پرداختی‌ها کاملاً ایمن انجام شود، برای محکم‌کاریِ بیشتر، پرداختی‌ها ابتدا به Alipay انتقال داده می‌شود و زمانی به فروشنده‌ی آن محصول فرستاده می‌شود که مشتری، تایید کند که محصول به دستش رسیده و در شرایط خوبی قرار دارد. در سال ۲۰۱۳، تعداد کاربرانی که از سرویس Alipay استفاده می‌کردند، به ۳۰۰ میلیون نفر رسید و تعداد معاملات انجام شده، معادل ۱۳۵ میلیارد دلار بود. همچنین تعداد کاربران فعال موبایل به ۱۰۰ میلیون نفر رسید و از تعداد کابران سرویس پرداختیِ پی پال (Paypal) پیشی گرفت.

پشتیبانی از خدماتِ جلب رضایت مشتریان

سیستم شرکت علی بابا، یک محیط ساده برای خرید در اختیار افراد قرار می‌دهد که در آن احساس راحتی می‌کنند و همچنین نظراتی که مشتریان در مورد محصولات داده‌اند، اغلب مثبت است و باعث ترغیب سایر افراد به خرید از این سایت می‌شود. علی بابا با یک سری خدمات پشتیبانی، به فروشندگان این سایت نیز کمک می‌کند تا بیشتر بتوانند رضایت مشتریان را جلب کنند. مثلاً به فروشندگان به صورت آنلاین آموزش می‌دهد، یک سیستم کُدِ ویژه برای مدیریت اعداد زیاد فروشگاه‌ها در سایت معرفی می‌کند، همیشه برای راحت‌تر بودن ارتباط بین مشتریان و فروشندگان، روش‌های ارتباطی مناسبی را ارائه می‌دهد و همچنین درخواست بازپرداخت هر محصول را در طی ۷ روز انجام می‌دهد. این فعالیت‌های پشتیبانی، باعث شده که تعداد معاملات موفق در سایت علی بابا افزایش پیدا کند.

حساسیت نسبت به فرصت‌های تجاری

شرکت علی بابا، به دنبال بهره‌برداری از فرصت‌های جدید است و در این راه، بسیار سریع وارد عمل شده و از فرصت‌های موجود استفاده می‌کند. بنابراین، در جلب رضایت مشتری و کسب مشتریان وفادار به برند، پیشرو است. جشنواره‌ی Double 11، یک مثال در این مورد است و تائوبائو با این رویداد، درآمد فوق‌العاده‌ای را از آن خود کرد.

الگوهای معاملاتیِ جدید

علی بابا، مدل‌های معاملاتی سنتی و قدیمی را به چالش کشیده است و روش‌های جدیدی را برای خلق ارزش بیشتر، برای مشتریان، بر طبق نیازهای آن‌ها ارائه می‌دهد. مثال:

مدل معاملاتیِ مشتری به بنگاه (Consumer-to-Business/C2B transaction model):

شرکت علی بابا، برای کاهش دادن هزینه‌ها در زنجیره‌ی تامین سنتی و کاهش دادن زمانی که نیاز است تا برگشت سرمایه اتفاق بیفتد، و در نتیجه رضایت مشتری نیز افزایش پیدا کند، مدل معاملاتیِ مشتری به بنگاه را توسعه داد. علی بابا، مشتریان جداگانه‌ای را که البته نیازهای یکسانی دارند (محصولات مشابهی را قصد دارند خریداری کنند)، جمع‌آوری کرده و یک گروه خرید قدرتمند ایجاد کرده است که در نتیجه می‌توانند محصولات را به قیمت عمده برای گروه خود سفارش دهند در حالی که هر نفر، تنها یک عدد از آن محصول (یا تعداد محدود؛ نه به طور عمده) را بر خواهد داشت. علی بابا همچنین داده‌های مربوط به مشتریان را تحلیل می‌کند و بر طبق سلیقه‌ی هر مشتری، محصولات مناسب او را پیشنهاد می‌دهد و از این راه نیز سود زیادی کسب کرده است.

استراتژی آنلاین به آفلاین (Online-o-offline/ O2O strategy):

در سیستم علی بابا، مشتریان می‌توانند محصولات را به وسیله‌ی اسکن کردن یک کد دو رقمی، خریداری نمایند و همچنین می‌توانند با اسکن کردن یک کد دیگر، تحویل گرفتن محصول سفارشیِ خود را اطلاع دهند. مشتریان همچنین می‌توانند با اسکن کردن کدی دیگر، تبلیغاتی را که در مورد خاصی مایلند به آن‌ها اعلام شود، دریافت کنند. علی بابا برای شتاب دادن به این استراتژی، در حال انجام فعالیت های مختلفی، از جمله توجیه بانک ها به استفاده از سیستم اسکن کد، مجهز کردن موبایل به موارد ویژه و غیره است.

 اکوسیستمِ یکپارچه

کیفیت خدمات در شرکت علی بابا بسیار خوب است و هم به نفع مشتریان و هم به نفع فروشندگانی است که از علی بابا به عنوان پلتفرم فروش خود استفاده می‌کنند. فعالیت های اصلی علی بابا شامل سرویس تبلیغات، شبکه‌ی لجستیک، خدمات مالی و خدمات تلفن های همراه می‌باشد. این فعالیت‌ها به طور مناسبی همگی با هم یکپارچه شده‌اند.

کاربرد آسان

پورتال Alibaba از ۱۸ زبان مختلف پشتیبانی می‌کند و رابط کاربری مناسب و راحتی هم دارد. افراد می‌توانند به راحتی:

  • حساب کاربری خود را به صورت رایگان ایجاد کنند.
  • به جستجوی محصول مورد نظرشان بپردازند.
  • در مورد تامین‌کنندگان جستجو کنند و به سادگی با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.
  • برای انجام معامله، قیمت و نوع پرداخت مذاکره کنند.
  • برای انتخاب نمونه و تایید کیفیت آن سفارش‌گذاری کنند.
  • اجناس خود را دریافت و شروع به فروش کنند.

 حضور تامین‌کنندگان مورد تایید در سایت علی بابا چین

در این سایت یک برنامه راستی‌آزمایی ویژه وجود دارد که تامین کنندگان را در سه سطح بررسی می‌کند. اعتبار آن‌ها با استفاده از داده‌های اولیه، بررسی در محل و ارزیابی تامین کننده انجام می‌شود. این فرآیند یا توسط پرسنل Alibaba یا شرکت‌های بازرسی شخص ثالت انجام می‌شود. تامین کنندگانی که تایید هر سه سطح تایید را دریافت کنند، به عنوان تامین‌کننده “طلایی” شناخته می‌شوند. سطح بعدی هم “نقره‌ای” و سایر درجات “مورد تایید” هستند.

 کنترل کیفیت Alibaba

خریداران می‌توانند با پرداخت هزینه‌ای که توسط سایت تعیین می‌شود، از خدمات “نظارت بر محصول ” و “بازرسی” استفاده کنند. بخش نظارت بر محصول وظیفه پیگیری نظارت بر تولید محصول و ارائه گزارشات منظم به خریداران را دارد. خدمات بازرسی نیز توسط یک شرکت ثالث برای انطباق محصول از لحاظ کمی و کیفی (رنگ، جنس، برچسب‌گذاری و بسته‌بندی) انجام می‌شود. علاوه بر همه این خدمات فوق برنامه “تضمین تجارت” در علی بابا وجود دارد که محصولات شما را از لحاظ استانداردهای کیفی تضمین می‌کند. علاوه بر این سفارش شما را به موقع تحویل می‌گیرد و در صورتی که چنین شرایطی محقق نشود، شما می‌توانید درخواست بازپرداخت کنید.

خرید از علی بابا چینی در ایران:

اگر قصد خرید از علی بابا چین را دارید و با مشکلاتی در ثبت نام کردن در سایت علی بابا به دلیل تحریم کشور ایران و یا پیدا نکردن محصول موردنظرتان و یا عدم توانایی در ارتباط برقرار کردن با تامین کننده یا مشکل در پرداخت هزینه ، یا مشکلاتی در زمینه ارسال کالا خریداری شده از چین به ایران دارید. بازرگانی راه سبز به دلیل داشتن تجربه زیاد در این زمینه و همچنین داشتن دفتر در گوانگجو چین راه حل مناسبی برای مشکلات شما است، صفر تا صد خرید از علی بابا را به تیم بازرگانی راه سبز در ایران و چین بسپارید.

برای دریافت اطلاع بیشتر بصورت رایگان فقط کافی است با ما تماس بگیرید.

(دارای امتیاز 5 از 5 با 8 رأی...)
‫5/5 ‫(1 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید